Hrek : Arra a kt htre lellt a magyar filmgyrts – interj az 1986-os budapesti Queen-koncertfilm magyar producereivel |
Arra a kt htre lellt a magyar filmgyrts – interj az 1986-os budapesti Queen-koncertfilm magyar producereivel
2012.09.23. 22:07 - Nmeth Marcell
Az llami koncertszervez hallani sem akart rla, Schmitt Pl viszont tmogatsrl biztostotta a haldokl szocializmus korszaknak emblematikuss vlt budapesti gigakoncertjt. Az angol egyttes teljesthetetlen ignyekkel llt el, de cserbe megkaptk a hazai filmes szakma legjavt, a szervezk pedig a filmgyr sszes fellelhet vilgtberendezst. Mirt nem voltak rendrk a Npstadionban, s mit keresett a Queen egyik tagja hetekkel a koncert eltt egy vidki kocsmban? A Hungarian Rhapsody: Live in Budapest cm koncertfilm szeptember 21-tl digitlisan feljtott vltozatban, 5.1-es hangzssal megspkelve forog az Eurocenter–Sony moziban, de szeptember 27-n s 28-n a Corvin moziban is lthat lesz. Ebbl az alkalombl beszlgettnk a film hazai producereivel, a Queent haznkba csbt Hegeds Lszl koncertszervezvel, valamint az InterCom-alapt Mihly Gyrggyel.
A nyolcvanas vekben a magyar fvros mg nem volt bejratott nv a nemzetkzi koncertszervezsben. Hogyan tudtk felvenni a kapcsolatot a Queennel?
Hegeds Lszl: 1982-ben kerestem meg Bill Grahamet, a Rolling Stones turnmenedzsert, mert a bcsi koncertjk utn szerettem volna egy budapesti Stones-bulit szervezni. Sajnos az tletet az egyttes biztostja frta meg azzal a kifogssal, hogy nem ktnek biztostst kommunista orszgra a turn kells kzepn, de Graham meggrte, hogy krptlsknt elhozza Santant. A koncertre a gitros nmetorszgi fellpseit szervez promter, Fritz Rau s stbja is elltogatott hozznk – pusztn azrt, mert kvncsiak voltak, hogy mi fog trtnni a „vadkeleten”. Rgtn sszebartkoztam vele, s hozott ssze egy bizonyos Julie Gloverrel, aki a Queen menedzsmentjnl asszisztensknt tevkenykedett, de valjban sokkal tbb volt egyszer titkrnnl, mert a szervezsi s zleti krdsekben tartotta kzben a szlakat. 1983 decemberben kaptam tle egy hvst, hogy Jim Beach, a Queen menedzsere szvesen fogadna engem Londonban. Egy Budapest Sportcsarnokban rendezend koncertsorozatrl trgyaltunk Jimmel, de csakhamar kiderlt, hogy az ltalunk felajnlhat sszeg fnyvekre llt a Queen kltsgeitl. k mr akkoriban tizenhat kamionnyi felszerelssel turnztak, ami egy elkpeszten hatalmas produkcit jelentett, sajt sznpaddal s gigantikus vilgtssal. Nagyon szerettk volna elhozni ket, de vgl nem tudtunk megegyezni.
Mi trtnt ezutn?
HL: Amikor 1985-ben Mark Knopfler s Ed Bicknell, a Dire Straits egyttes menedzsere meghvtak a Live Aid koncertre a londoni Wembley stadionba – ahol a szervezk befogtak dolgozni a backstage-ben – a bfben ismt sszefutottam Jim Beachcsel s Brian Mayjel, a Queen gitrosval. Euforikus volt a hangulat. Jim azt mondta, ugorj be hozzm, mert lehet, hogy jvre csinlunk valamit.

A film budapesti bemutatja a Kongresszusi Kzpontban. A fotn balrl jobbra: Jim Beach (a Queen menedzsere, a film vezet producere), Brian May (a Queen gitrosa), Mihly Gyrgy (a film producere), Zsombolyai Jnos (a film rendezje), Hegeds Lszl (a koncert rendezje, a film vezet producere). Fot: Endrnyi Egon
Hogyan sikerlt az egyttes hatalmas ignyeit a szernyebb budapesti lehetsgekhez igaztani?
HL: A Queen a Live Aid-koncert tt sikere utn mr csak stadionbulikat akart adni, akkora lett az rdeklds irntuk. A technikai ignyeik radsul megduplzdtak azzal, hogy mr nem egy arnakoncertben gondolkodtunk, gy tovbbra is ktsgbeejt szakadk ttongott a feltteleik s az ltalunk felajnlhat lehetsgek kztt. Vgl arra jutottunk, hogy az ignyeiknek krlbell a harmadt tudtuk volna teljesteni – radsul a sznpadi technika j rszt mg gy is az egyttes hozta volna magval. Ez messze nem volt elg, s meg is akadtunk a szervezsben. Egy londoni megbeszlsen kellett valamit bedobnunk, amitl vonzv vlik a dolog a Queen szmra is. Elszr felvetettem, hogy vegynk fel egy l albumot is, mire Jim azt felelte, hogy azt egy mobilstdival brhol elkszthetnk, de egy tvfelvtelt mr jobb tletnek tartott volna. Ekkor teljesen poftlanul elhozakodtam azzal az rvvel, hogy Lszl Kovcs s a tbbi magyar operatr tallta fel a modern filmes vizualitst, s az ltala felvett Szeld motorosokat kzenfekv volt pldaknt felhoznom, mert azt mindenki szerette. Persze mindehhez hozz kellett tennem azt a lelki btortst is, amely ahhoz kellett, hogy higgyenek abban, Magyarorszgon olyan kivl filmes szakemberek dolgoznak, ami kpes lesz ptolni a technikai hinyossgokat. Szerencsnkre Jim nagy filmrajong volt, ismerte s szerette a korszak magyar filmjeit. Ekkor jtt Gyuri a kpbe, mert volt a koncertrl kszlt film munklatainak a motorja.

Volt klnbsg az nk koncepcija s akztt, amit a zenekar szeretett volna a filmvsznon ltni?
Mihly Gyrgy: Jim Beach nagyon jl tudta, hogy a kreatv erket nem korltozni, hanem segteni kell. Azt mondtuk neki, hogy Lszl Kovcsot, Zsigmond Vilmost s Jean Badalt (Badal Jnos vilghr filmoperatr – a szerk.) ugyanaz a mester, Ills Gyuri bcsi tantotta, mi pedig a haznkban tevkenyked tantvnyai legjavt fogjuk felkrni arra, hogy leforgassk a filmet, mgpedig 35 mm-es nyersanyagra, ami a korabeli elektronikus rgztshez kpest hatalmas minsgbeli ugrst jelentett.
HL: Tudomsom szerint a Led Zeppelin The Song Remains the Same cm alkotsa volt addig az egyetlen 35 mm-es alapanyagra rgztett koncertfilm, amely valban hres is lett.
MGY: Ez valban jdonsg volt, radsul eleve tudtuk, hogy Kelet-Eurpn kvl ezt a filmet csak videokazettn fogjk forgalmazni, s 35 mm-es filmen forgatni VHS-re valami elkpeszt minsget jelentett. Rendeznek rgtn Zsombolyai Jnosra esett a vlasztsunk, aki mr korbban is ksztett zens filmet – A kenguru cm 1975-s roadmovie-t Glffi Lszl s Tarjn Gyrgyi fszereplsvel –, radsul operatrknt kezdte a plyjt, s erre a fknt vizualitsra pl munkra egy operatr-rendez telitallatnak tnt. Zsombolyai beszlt angolul, megnyer szemlyisg volt, ezrt egybl nagyon jl kijttek Freddie-vel. Az volt a legfontosabb, hogy ez a kt ember megrtse egymst. Kzben elkezddtek a trgyalsok is, mert ne felejtsk el, hogy a rendszervlts eltt magas szint llami engedlyek voltak szksgesek egy koprodukcis film gyrtshoz, radsul a mi esetnk meglehetsen plda nlkli volt. Marx Jzsef, a Mafilm akkori vezrigazgatja llt az engedlyeztetsi folyamatok lre, alrtunk egy koprodukcis szerzdst a mi cgnk s a Mafilm kztt, majd elkezdtk felkutatni az operatrket. Raglyi Elemrt szemeltk ki vezet operatrnek, mellette pedig ott voltak a tvnl dolgoz akkori fiatalok – pldul Gulys Buda, Szab Gbor s Zentay Lszl –, akik egyik nap focimeccset vagy koncertet kzvettettek, mskor jtkfilmet forgattak, gy elkpeszt rutinnal rendelkeztek azon a tren, hogy miknt lehet elkapni egy koncert megfelel pillanatait.
Voltak ellensges hangok is az esemny szervezse krl?
HL: Egyetlen cg, illetve szemly prblta frni a koncertet, az ORI (Orszgos Rendez Iroda – a szerk.) igazgatja, aki flllt az indt megbeszlsen, s azt mondta, ameddig nincs elg devizs gygyszer a patikkban, addig eltli, hogy brkinek kifizessnk ennyi valutt egy koncertrt.

Hogyan tudtk felkszteni a Npstadiont, egy alapveten sportrendezvnyekre szakosodott intzmnyt egy ekkora zenei esemnyre?
MGY: Ahhoz, hogy a nztr a sznpad elkpeszt fnyerejvel szemben is jl ltsszon a filmen, fl kellett szerelnnk a Mafilm komplett lmparaktrt. Sz szerint kell rteni, a mcsesektl kezdve az 5 kilowattos lmpkig ott volt minden! Valsznleg egy nagyobb vros tlagos ramfogyasztst produklhatta aznap a Npstadion. Minden, az orszgban elrhet 35 mm-es kamera – szm szerint tizenht darab –, objektv, kameramozgat berendezs s segdoperatr kint volt abban a kt htben, amikor a film kszlt, szerintem minden ms magyar filmes produkci sznetelt kzben. Lellt az let, kijtt Ills Gyuri bcsi is, az ott dolgoz operatrk professzora. Szerintem annyi filmnyersanyagot hasznltunk el azon a bulin, mint amennyit az sszes magyar filmre abban az vben elforgattak.
HL: Nekem az volt a legflelmetesebb az egszben, hogy sszesen tzpercnyi nyersanyag fr el egy filmkazettban. Attl rettegtem, hogy nehogy kimaradjon pr perc, amikor a tizenhtbl egy kamera sem mkdik, mert ppen mindegyiken kazettt cserlnek.
MGY: n ott szoktam le a dohnyzsrl. Elkltttk a cgnk utols fillreit is, mikzben nem volt szerzdsnk az egyttessel, ugyanis az gyvdek az utols napokig dolgoztak rajta. A prbn egyszercsak reszmltem, hogy tizenht operatr dolgozik krlttem, s jaj istenem, mi lesz ebbl? Rosszul lettem a gondolattl. De Jim Beach s Laci kzfogsnak sokkal nagyobb ereje volt, mint brmely paprnak, amelyet al lehetett volna rni.
Freddie Mercury kifejezetten kultrahesnek tnik azokon a felvteleken, amelyek egy szentendrei galriban kszltek, mikzben az nekes pp mtrgyakat vsrol magnak.
HL: Freddie lelkes artdeco-mgyjt volt, tbb rgisgkereskedsbe is elvittk Pesten s Szentendrn. A menetrend mindig az volt, hogy jtt a szemlyi titkra, az lettrsa (Mercury a hetvenes vektl kezdve hivatalosan korbbi fiskolai vfolyamtrsval, Mary Austinnel lt prkapcsolatban – a szerk.), a bartja, a biztonsgi fnk, a sajtfnk, a tolmcs, ell-htul ngy-ngy testr, valamint az ket szllt sofrk – ez sszesen hsz ember s t aut. Olyannyira profi mdon mkdtt a felhajts, hogy akrhov lptnk be, mire kijttnk, mr akkora lett a tmeg, hogy rendrt kellett hvnunk. Szentendrn pldul kifejezetten gyorsan terjedtek a hrek, az egsz vros sszeszaladt pillanatokon bell, s hrom-ngyszz ember gylt ssze a szk utckban. Filmes szempontbl mindez persze nagyon jl nzett ki.

A pesti rakparton is kisebb tmeg vrta a zenekar Bcsbl rkez szrnyashajjt. Felkeltette a magyar hatsgok rdekldst is, hogy egy nyugatrl rkezett trsasg ennyi embert csdt ssze?
MGY: Nem is ott ktttnk ki, ahov eredetileg terveztk, mert ott mr annyian voltak. Amikor kiderlt, hogy ezrek vrnak a hajra a fvrosban, elintztk, hogy a hatrrk mr Komromnl belptessk a bandt az orszgba, mert mire Budapesten vgeztnk volna ezzel a procedrval, a fl vros odasereglett volna.
HL: Segtkszek voltak a hatsgok, s a politika is nagyon hamar magv tette a dolgot. Mllner Jen, a Npstadion figazgatja kezdte intzni a koncert engedlyeit a prtkzpontban, s a minisztrium is ldst adta a rendezvnyre. Schmitt Pl, akit addigra a sportrt felels miniszterhelyettess neveztek ki, mr akkor tmogatta egy Npstadionban rendezend koncert tlett, amikor mg az intzmny ln llt. A trsszervezk – Kiss Imre, a Tavaszi Fesztivl igazgatja, valamint Hidasy Eleonra, az IRI (Ifjsgi Rendez Iroda – a szerk.) mvszeti vezetje – is sokat segtettek neknk. Valsznleg a szocialista „gzkiengedsi stratgia” rsze volt a meglep politikai tmogatottsgunk, s mg az idsebb nemzedk Hofit nzhette a tvben, a fiataloknak ott voltak a rockkoncertek.
MGY: Azt a krsnket is rgtn elfogadtk, hogy ne kldjenek rendrket a stadionba. A korbbi koncertek tapasztalatai alapjn tudtuk, hogy az egyenruha borzasztan provoklta a fiatalokat. Megllapodtunk a hatsgokkal, hogy az ltalunk toborzott s felgyelt sportolkkal s egyetemistkkal biztostjuk a rendet, de hrom percre tlnk, a kszenlti rendrsg laktanyjban bevetsre kszen ll pr szz rendr, hogy kzbe tudjanak lpni, ha valami borzaszt dolog trtnne. Nem trtnt semmi ilyesmi.
HL: Inkbb a szervezett rendzavarstl tartottunk. Az 1984-ben tartott szabadtri Iron Maiden-koncerten egy nagyjbl hatszz fs keletnmet motoros banda – akik gy dntttek, hogy inkbb srre fordtjk a jegyre sznt pnzt – ttrte a kordonokat, s a negyvenezer engedlyezett nzn kvl bejutott mg isten tudja, hny ember. A tmeg nyomsa rendkvl veszlyes a sznpad eltt llkra, ezrt a Npstadionban szerettk volna szigoran betartani az engedlyezett nzszmot.

Volt a zenekar tagjaiban rdeklds a magyarok irnt?
MGY: A Queen mindig elrekldte az egyik tagjt tjkozds cljbl, mieltt egy szmra ismeretlen orszgban lpett volna fel. Hozznk Brian May s kt ksrje rkezett j egy hnappal a koncert eltt. ppen ket vrtam az Intercontinentalban – ugyanis az egyik fontos dolog, amirl meg akartak bizonyosodni, hogy a helyi szervezk meg tudjk-e vdeni az inkognitjukat –, amikor hvst kaptam. Angolul szlt bele egy hang, s elmondta, hogy lerobbant a limuzinjuk, de eljutottak valahogy a legkzelebbi falu kocsmjig. „Merre vannak?” – krdeztem rmlten. „Valami bjatorbegi a hely neve” – hangzott a vlasz. Teht a biatorbgyi kocsmhoz kellett hajtanom lhallban, mikzben lelki szemeim eltt mr a falu teljes lakossga rrontott Brian Mayre, s a ruhit tpkedte. Berohantam a helyre, ami egy lepukkant, fsts vidki kocsma volt, frfiak ldgltek az asztaloknl a hosszlpskkel, szemben pedig egy mindenfle kilttyintett lrtl nedves fmpult, amin hrom, tettl talpig brruhba ltztt ember knyklt. s hihetetlenl boldogan vigyorgott! Egy fillr nem volt nluk, csak hitelkrtya, a kocsmros meg vllon veregette s megknlta ket keverttel, Brian mg vekkel ksbb is emlegette, hogy milyen finom volt a kevrt. Megvendgeltk anlkl, hogy brmi sejtelmk lett volna arrl, hogy a Queen gitrosa, s ez rendkvli boldogsggal tlttte el.
Az nk szmra mi volt ennek a munknak a legfontosabb tanulsga?
HL: Szmomra ez egy kivteles, s sajnos megismtelhetetlen lmny volt. Eltkltsg kellett hozz minden oldalrl: a Queen rszrl, a magyar szervezk, a Mafilm s a Hungarofilm oldalrl, a devizakeretet biztost Magyar Nemzeti Bank s az llami szervek rszrl is. Egy isteni pillanat volt, mert ennyi jindulat s szeretet rettenetesen ritkn tallkozik.
MGY: Az egyik legizgalmasabb dolog szmomra az volt, hogy analg technikval, perforlt filmszalagra dolgozva kellett a tizenht kamera kpt sszevgnunk, ami szinte fizikailag lehetetlen kihvst jelentett. Vgl Gulys Buda vagy Szab Gabi tlete nyomn a tizenkt legfontosabb kamera felvtelt egy videokpre montroztuk fel, s ez segtette a vgst. A munka msik tanulsga az volt, hogy egy ilyen heterogn, szmos operatrbl s ms szakemberbl ll trsasg mindig el tud lltani valami klnlegeset s egyedit. Most, ahogy elkezdtnk rla beszlgetni, kedvem lenne folytatni!
|